Artikel

TEST: New Balance FuelCell TC – Racer-sko med kolfiberplatta

TEST: New Balance FuelCell TC – Racer-sko med kolfiberplatta

Se Jesper Petersen's profil
 Av Jesper Petersen

 

Se Jacob Halle's profil
 Av Jacob Halle

 

New Balance FuelCell TC är New Balances första version av en tävlings-löparsko med en inbyggd kolfiber-platta. Vi har båda två testat skon under de senaste veckorna och i denna recension får du ta del av våra tankar om skon. Läs också våra jämförelser med andra skor som har inbyggd kolfiberplatta, såsom Nike Vaporfly Next%, Nike Zoom Fly 3 och Hoka One One Carbon X.

   

Redan innan vi började med testet visste vi att New Balance FuelCell TC inte skulle vara en direkt konkurrent till Nike Vaporfly Next%, då ”TC” i FuelCell TC står nämligen för ”Training and Competition”. Nike Vaporfly Next% är en ren race-/tävlingssko och New Balance FuelCell TC alltså en sko som är gjord för BÅDE träning och tävling. Det betyder att den väger drygt 50 gram mer än Nike Vaporfly Next%, men i gengäld får du en MARKANT bättre hållbarhet, så det är en kompromiss.

I september lanserar New Balance en elit-utgåva av FuelCell TC. Den kommer att heta New Balance FuelCell RC och den kommer (i varje fall på pappret) att matcha Nike Vaporfly Next%.

Men nog om detta, för denna recension handlar om New Balance FuelCell TC. Vi kan avslöja så mycket som att det är en utmärkt löparsko som uppfyller våra (högt ställda) förväntningar. Låt oss nu titta närmare på skon.

   

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

 

Första intryck

Jacob:

Skon är vit och i mitt tycke så bör alla snabba race-skor vara vita! För mig gör den vita färgen något mentalt. Men lika snygg som skon är att titta på ovanifrån (med NB loggan ovanpå skon), lika tråkig är den från sidan, då det designmässigt inte sker så mycket där. Det är lite synd, men det är fortfarande en elegant sko. New Balance har ännu en gång gjort en riktigt bekväm löparsko. Den sitter precis som den ska - ett fast grepp om häl och framfot, men på ett väldigt behagligt sätt. Du märker knappt att du har skon på dig. När jag börjar att springa i den, slår det mig att den är något tyngre än normala temposkor. Den väger 258 gram i str. 42 och detta beror till stor del på den väldigt tjocka mellansulan och den förhållandevis stora mängden slitstarkt gummi som har lagts på yttersulan.

Detta gör dock inte så stor skillnad på prestandan, skon är fortfarande explosiv!

 

   

new balance fuelcell tc test

   

Jesper:

Jag håller med Jacob om att skon är otroligt cool att tittat på, speciellt när man har den på sig och tittar ner på sina fötter. Men förutom det, så var det första som slog mig, hur EXTREMT mjukt och fjädrande skon är under hälen. Det känns fantastiskt att bara GÅ i skon.

   

new balance fuelcell tc carbon anmeldelse

 

  

New Balance FuelCell TC - Överdel

Jacob:

Här har vi en mesh-överdel som har en fantastisk andningsförmåga, vilket ventilerar foten bra på långa löpturer, samtidigt som materialet leder bort svett från foten. Den är bekväm, sitter bra på foten och är väldigt lätt, tre viktiga ingredienser för en bra temposko som man ska använda över längre distanser.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Överdelen är supertunn och andas riktigt bra. På min första löptur fick jag kämpa lite med att få ordning på snörningen och passformen av skon. Jag tycker att skon är ganska rymlig (särskilt om man tänker på att det är en temposko). Därför var jag tvungen att dra till snörningen ordentligt, för att skon skulle få ett bra grepp om foten. Under löpturen fick jag faktiskt stanna två gånger och justera snörningen. Nu när jag har lärt mig hur stramt skon ska snöras över vristen, så sitter den alltså riktig bra. Och som Jacob redan sagt, den sitter alltså så bra, att man knappt tänker på att man har en sko på sig.

 

new balance fuelcell tc carbon test

  

  

New Balance FuelCell TC - Mellansula

Jacob:

Hos New Balance FuelCell TC är det i mellansulan som magin sker. Det mjuka och fjädrande FuelCell skummet i kombination med den styva kolfiberplattan, som ligger i skons fulla längd, ger en fantastisk explosiv känsla redan från det första steget! Du förs helt automatiskt framåt och detta sker speciellt när man kommer fram på den främsta delen av foten. En liten negativ sak är när man ”faller tillbaka” och landar tungt på hälen, för då känner man att materialet är väldigt mjuk och man sjunker ner ganska mycket. Det gör löpturen lite tyngre - så det handlar dessbättre bara om att hålla sig långt fram på foten och bevara en snabb stegavveckling.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Jag är ett stort fan av FuelCell-materialet som New Balance har proppat in i mellansulan i flera av deras nyaste löparskor i tempo-kategorin. Det har extremt mycket “BOUNCE”, vilket ger en riktigt rolig löpupplevelse. Kombinationen av FuelCell och kolfiberplattan gör bara upplevelsen ännu bättre. Som Jacob säger, så känns skon väldigt mjuk och den kan kanske upplevas som FÖR mjuk, speciellt om man landar pladask längst bak på hälen. Det gör de flesta löpare (även jag), när man springer i lägre tempo. Därför är det tydligt att denna sko är gjord för tempo-löpning, alltså när man springer i högre hastighet. För så snart man får lite högre tempo i löpningen så upplever jag den fulla effekten av det fjädrande FuelCell-skummet och den spänstiga kolfiberplattan. Jag rullar snabbare framåt över foten och materialet i hälen hinner inte pressas helt i botten. Vid högre hastigheter känner jag verkligen att skon ger mig en ”bounce” framåt. Utan att ha gjort några mätningar på det, så känner jag att jag tar längre steg när jag springer i FuelCell TC. Jag får ett kraftigare frånskjut och svävar lite längre, utan att det känns hårdare. Det är en rätt fantastisk känsla.

 

new balance fuelcell tc carbon racer review

   

    

New Balance FuelCell TC - Yttersula

Jacob:

Frågar du mig, så tycker jag att man har lagt lite för mycket av det slitstarka gummit på yttersulans främre del, då detta påverkar vikten. Baktill ligger det däremot minimalt med gummi och det är nästan inbyggt i mellansulan.

  

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

Jesper:

Jag är återigen enig med Jacob. Det är ingen tvekan om att den stora mängd av det slitstarka gummit gör skon tyngre än den hade behövt vara. Omvänt så är det också det som gör att skon har en MARKANT bättre hållbarhet än de flesta andra carbon-racers på marknaden. Du kan springa med skon flera gånger i veckan, utan att bekymra dig om att skon slits ner snabbt. Det skulle jag aldrig rekommendera dig att göra med t.ex. en Nike Vaporfly, då den är för skör (och för dyr) för det.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

   

 

Hur fungerar New Balance FuelCell TC bäst?

Jacob:

I namnet New Balance FuelCell TC, står de två sista bokstäverna ”TC”, som vi redan nämnt, för ”Training and Competition”. Därför är skon naturligtvis bäst till de snabbare passen. Jag har testat den på löparbana, korta tempopass och långa tempopass. Den fungerar riktigt bra på alla distanser och den har blivit min nya favoritsko på de lite snabbare träningspassen. Till de långsammare joggingturerna vill jag definitivt inte använda den, då det blir en lite underlig upplevelse. Här håller jag mig hellre till andra modeller som ger mer stötdämpning och stabilitet.

  

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Jag har också sprungit många olika typer av pass i mina New Balance FuelCell TC: snabba intervaller, tempopass i 5 km-, 10 km- och marathonfart, men även lugna återhämtningspass. Som vi nämnt några gånger, så är det alltså en sko för de snabbare löppassen. För mig fungerar den bäst när jag springer omkring halvmarathon- och marathon-tempo, där jag kan gå i “cruise mood”. Skon ger enastående skydd och komfort när jag springer längre distanser. Jämfört med traditionella temposkor så känner jag mig helt klart mindre öm i benen när jag kommer hem efter en löptur i FuelCell TC. Enligt mig är det näst intill den perfekta löparskon för halvmarathon och marathon, och den fungerar även utmärkt som träningssko i när du tränar inför loppet.

Tänk dock på,springer du en sträcka med många svängar, så kommer inte New Balance FuelCell TC vara det bästa valet. Den höga och mjuka sulan känns lite instabil när man gör kraftiga svängar, så du ska vara extra försiktig så att du inte vrider foten och skadar dig.

  

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

   

Jämförelse: New Balance FuelCell TC vs. Nike Vaporfly Next%

Jacob:

Jag har sprungit en hel del i Nike Vaporfly Next%, så därför har jag varit spänd på att få testa New Balance FuelCell TC och jämföra dessa skor.

  

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Vänster: New Balance FuelCell TC. Höger: Nike Vaporfly Next%.

  

När ett märke släpper en ny sko där man byggt in en kolfiberplatta, så är det alltid upplagt för en jämförelse med Vaporfly, då det är denna känsla och snabbhet som alla vill uppnå. Här är FuelCell TC inte helt på samma nivå. Vikten är för hög och mellansulan är för mjuk och svampig, om man förklara det på det viset. Men ser man till löpkänslan i de skor jag har provat, så är New Balance FuelCell TC helt klart den sko som kommer närmast känslan i Nike Vaporfly. Därför kommer den vara ett naturligt val för dig som redan springer i Nike Vaporfly och inte vill slita ut dem i onödan.

 

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Vänster: New Balance FuelCell TC. Höger: Nike Vaporfly Next%.

   

Som jag nämnt tidigare är inte FuelCell TC tänkt som en direkt konkurrent till Nike Vaporfly (elit-modellen, New Balance FuelCell RC, kommer senare i år). Jag vill nog hellre jämföra den med en sko som Nike Pegasus Turbo, som är en av mina absoluta favoritskor för de snabba passen, då den ligger på samma nivå tempomässigt. Då menar jag att New Balance sko är helt i nivå, och det är kanske så att FuelCell TC till och med är en smula bättre!

  

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Vänster: Nike Vaporfly Next%. Höger: New Balance FuelCell TC.

   

 

Jämförelse: New Balance FuelCell TC vs. Nike Zoom Fly 3

Jesper:

Jag har till skillnad mot Jacob inte provat att springa i Nike Vaporfly Next%, men jag har däremot sprungit riktigt många kilometer i två andra skor med inbyggda kolfiberplattor: Nike Zoom Fly 3 och Hoka One One Carbon X.

  

new balance fuelcell tc vs. nike zoom fly 3 vs. hoka one one carbon x

   

När man ser på vilken typ av sko det är, så påminner New Balance FuelCell TC och Nike Zoom Fly 3 väldigt mycket om varandra. Båda skorna är snabba tempo-skor, som fungerar bra som tävlingsskor, samtidigt som de är slitstarka nog för att användas i träning. FuelCell mellansulan är dock i min mening mycket, mycket bättre än React-mellansulan i Nike Zoom Fly 3! Den är mjukare, har bättre fjädring och är mycket roligare att springa i.

  

Nike zoom fly 3 vs. new balance fuelcell tc test

Vänster: New Balance FuelCell TC. Höger: Nike Zoom Fly 3.

 

 

Jämförelse: New Balance FuelCell TC vs. Hoka One One Carbon X

Jesper:

Både New Balance FuelCell TC och Hoka One One Carbon X innehåller en kolfoberplatta i skons fulla längd. Men de två skorna känns väldigt olika under foten. New Balance FuelCell TC är väldigt mjuk och fjädrande, medan Hoka One One Carbon X känns ganska hård och fast under foten. New Balance FuelCell TC har mer ”bounce”-effekt, medan Hoka One One Carbon X har en styvare och spänstigare sula som ger en snabb och effektivt rullning framåt över foten. När det gäller prestandan känner jag inte så stor skillnad mellan dessa två skor, så ska du välja mellan dessa två, är valet om du föredrar en väldigt mjuk sko (FuelCell TC) eller en fastare sko (Carbon X).

  

new balance fuelcell tc carbon vs. hoka one one carbon x test

Topp: New Balance FuelCell TC. Botten: Hoka One One Carbon X.

    

  

Sammanfattning:

Jacob:

New Balance har verkligen lyckats bra med sin första löparsko med inbyggd kolfiberplatta. Jag är i varje fall ett stort fan och jag gläder mig redan till deras elit race-modell kommer ut! Om de på sikt kan nå ikapp Nike och deras Vaporfly ska jag låta vara osagt, men det kan man hoppas på - de har i varje fall en utmärkt utgångspunkt i sin FuelCell TC. New Balance FuelCell TC kommer helt säkert med bland löparskorna jag roterar mellan, då det helt klart är en av de häftigaste temposkorna jag någonsin testat.

Jesper:

Liksom Jacob tycker jag att New Balance har gjort ett utmärkt jobb med FuelCell TC. Det är en superhäftig löparsko som jag kommer att springa många kilometer i framöver! Det är i mina ögon närmast den perfekta tempo- och tävlingsskon för både motionären och den seriösa löparen som önskar en mjuk, rolig och snabb löparsko. Elitlöparen och supermotionären (för dem där varje sekund räknas) kommer nog att föredra den kommande New Balance FuelCell RC som sin tävlingssko. Men som träningssko till alla snabba löppass kommer New Balance FuelCell TC vara ett givet val.

  

Köp NB FuelCell TC här 

  

new balance fuelcell tc carbon test 

   

MER INSPIRATION?

Hitta fler artiklar i vårt inspirationsuniversum här:

Inspiration och artiklar

Relaterade produkter

  • Test av 4 häftiga Saucony Trailskor | Se skillnaderna och välj den rätta

    Här tittar vi närmare på 4 trailskor från Saucony och ger dig en överblick, så att du kan välja den modell som passar perfekt för just dig.

  • TEST: Saucony Xodus 10 - Trailsko med maximal komfort

    Se recensionen av en av marknadens bekvämaste trailskor.

  • TEST: Saucony Switchback 2 - Snabb, lätt och allsidig

    Jag har varit i skogen och testat vår trailsko Saucony Switchback 2. Läs/se min recension i artikeln nedan.

  • Test av 3 coola Columbia Montrail Trail-skor - läs om skillnaderna och hitta din favorit

    Vi ger dig en översikt över de nya trail-löparskor från Columbia Montrail, så att du kan hitta modellen som passar dig bäst!