Nike är ett ikoniskt amerikanskt märke, som i decennier har skapat banbrytande teknologier när det gäller löparskor och löparkläder. Men Nike är inte bara ett märke, det är en livsstil och en image för idrottare världen över.
Nike grundades i USA 1964 av den universitetsstuderande löparen Phil Knight och hans tränare Bill Bowerman. Bowerman var närmast besatt av att hitta förbättringar till de skor som hans atleter använde, däribland Phil Knight.
Bowerman tog saken och skon i egna händer och började att (de)konstruera skor. Han sågade sönder skor för att undersöka deras anatomi och för att kunna räkna ut hur han skulle skapa en löparsko som var så lätt som överhuvudtaget var möjligt, men som fortfarande var hållbar. Tack vare ett våffeljärn blev sulorna i Nikes allra första löparskor skapade.
Den första löparskon som Nike lanserade 1972 var modellen Nike Cortez. Här var sulan inspirerad av våfflor. Bowerman var övertygad, att om man vände på våfflorna, så våfflornas tjocka punkter kom i kontakt med marken, skulle löparskon få den perfekta stötdämpningen.
Knight blev den första idrottaren att testa Nike Cortez. Och samma år blev efterfrågan på Nike Cortez massiv, då skon användes av amerikanska idrottare vid De Olympiska Spelen. Efter detta har Nikes utvecklingskurva bara pekat uppåt.
Sedan lanseringen av Nike Cortez har Nike velat inspirera och motivera idrottare över hela världen. Som Nike själva understryker:
”Om du har en kropp, så är du en atlet.”
Därför är Nikes slogan helt naturligt ”Just Do It”. Det handlar om spontaniteten, glädjen och passionen omkring träning, för alla atleter. Du behöver inte tänka så mycket på det – du ska bara göra det. Inte tänka på att du är trött, och definitivt inte på möjligheten att skjuta upp träningen till imorgon.
Därav kommer också den kända Nike Swoosh – som indikerar en flytande rörelse och hastighet. Nike i sin helhet symboliserar segermentalitet, och namnet är också taget från den grekiska segergudinnan, NIKE.
Ända sen Nike grundades har märket ansetts som ledande när det gäller löparskor. Nike engagerar sig för att utveckla löparskor som får idrottaren att springa snabbare och längre.
Nyckeln till Nikes framgångar ligger i deras förmåga att utveckla banbrytande teknologier, som hela tiden optimerar deras löparskor.
När det kommer till mellansulan i Nikes löparskor, har Nike utveckalt två typer som primärt används i deras löparskor.
Den första typen är Nike React-skum, som t.ex. används i den populära Pegasus modellen. Med Nike React- skum får löparen maximal stötdämpning, returenergi och hållbarhet kombinerat med låg vikt.
Den andra typen är ZoomX-skummet som finns i t.ex. Vaporfly, Alphafly och Zoom Pegasus Turbo. ZoomX är Nikes premium mellansule-skum.
ZoomX är optimerat för att spara vikt, men ändå ge en så mjuk sko som möjligt. Skummet är ofta sammansatt med en kolfoberplatta i mellansulan, vilket tillsammans levererar ännu mer returenergi och en enastående studs vid frånskjutet, vilket ger ett bättre driv.
Utöver banbrytande teknologier, så är Nike “the brand to wear”. Den välkända loggan associeras med sportkläder och träningsskor varje dag, där varje enskild detalj är genomtänkt och har en funktion som hjälper idrottaren.
Oavsett din ambitionsnivå, oavsett om du är löpare, triatlet, fitnessutövare eller någet helt annat, så har Nike det som du saknar i din träningsgarderob. Oavsett om det är överdelar, underdelar, tillbehör och/eller skor, så kan du hitta det du letar efter hos Nike.
Och när det gäller löparskor så har Nike en sko som passar alla, oavsett om du vill ha tempo, komfort, stöd eller de nyaste och bästa teknologierna.
Bland de populäraste löparskorna från Nike kan nämnas:
310 artiklar
Sida 1 av 13
KONTAKTA OSS
c/o RunningXpert Group ApS
Löparshop.se
Gammel Sellingvej 1
8370 Hadsten
Danmark
Tlf.: 08 12 16 07 33 (Danska och engelska)
Mail: kundservice@loparshop.se
Momsnummer: SE50207321-2801
ÖPPETTIDER KUNDTJÄNST
Mån-tors. 9:30 - 17:00
Fre. 9:30 - 16.00
Populära kategorier
Populära märken