Artikel

TEST: New Balance FuelCell Propel V2 – En fast och effektiv sko för dina dagliga rundor

TEST: New Balance FuelCell Propel V2 – En fast och effektiv sko för dina dagliga rundor

Se Julie Elkær's profilAv Julie Elkær

 

Saknar du en bra och allsidig allround-sko till ett SUVERÄNT BRA pris? Har du samtidigt en önskan om att prova New Balances unika FuelCell-mellansulematerial?
Så bör du överväga New Balance FuelCell Propel V2 som precis har kommit ut på marknaden i en ny och uppdaterad version.

 

Jag har testat FuelCell Propel V2 under de senaste veckorna och ger dig nu allt du behöver veta om denna läckra do-it-all-sko från New Balance.

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

Info om New Balance FuelCell Propel V2


Brand:
New Balance
Skotyp:
Neutral löparsko till tävlingar och daglig träning
Vikt:
226 gram (str. 9)
Stack height:
27mm häl, 21 mm framfot
Drop:
6 mm
Underlag:
Fast (Väg, grus, stigar)
Tidigare modell:
New Balance Fuelcell Propel V1

 

Kort och gott om New Balance FuelCell Propel V2

New Balance FuelCell Propel kom för fösta gågen på marknaden förra året och är en allround-sko, som passar bra för både nybörjare och erfarna löpare.

Denna sko är designad för att driva dig framåt med hög fart, tack vare sin låga vikt och otroligt responsiva FuelCell-mellansula.
Överdelen är tillverkad i ett flexibelt mesh-material som sitter så bra, att du tror att skon är en del din fot. En rätt cool känsla, om du frågar mig.

FuelCell Propel V2 verkar dessutom vara väldigt slitstark, vilket i första hand beror på den slitstarka N-Durance yttersulan, som är gjord för alla typer av underlag.
Därför förväntar jag mig att den kommer att hålla riktigt många kilometer.

På det hela taget är New Balance FuelCell Propel V2 definitivt en sko du bör prova. Speciellt om du saknar en bra mängdträningssko som kan lite av varje, som dessutom kostar under 1000 kronor.
Här får du verkligen en bra sko för pengarna.

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

Passform

New Balance Fuelcell Propel V2 är generellt tightare än många andra löparskor jag har provat.
Och frågar du mig, är det något positivt.
Skons överdel packar in din fot med en härlig komfort och ger samtidigt en tät och låst passform, vilket gör att den känns otroligt säker att springa i.

I starten kan den verka en aning stram runt foten, men efter ett par turer i den kommer skons mesh-överdel att ha anpassat sig till foten och känns då bekvämare att ha på. Det var i varje fall min upplevelse.
Dessutom ska jag tillägga att skon, trots den lite strama överdelen, har riktigt god rymlighet i tåboxen, så du har plats att röra på tårna.
Jag har själv relativt breda fötter och har inte haft några problemer att använda Propel V2.

Fuelcell Propel V2 är normal i storlekarna, så du kan därför välja samma storlek som du normalt använder.

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

Överdel på New Balance FuelCell Propel V2

Överdelen på FuelCell Propel V2 är tillverkad med ett lätt mesh- och Trace Fiber-material, som ger dina fötter möjlighet att andas när du springer.
Det lätta jacpuard-materialet gör det nämligen möjligt för kall luft att strömma genom skon, vilket hjälper mot obehaglig värme. Detta reglerar skons innertemperatur och skapar en sundare miljö för dina fötter.
Har du tendens att få varma fötter, som jag har, är denna sko ett bra val för dig. Den ger dig känslan av en lätt sko som andas.
Den har varit en av mina favoriter, speciellt under varma sommardagar, då jag vill undgå att få allt för varma fötter. Och jag måste säga att skon gör ett utmärkt jobb på det området.

Dessutom är hälkappan i denna version gjord på samma sätt som i New Balance Fuelcell Rebel, där hälen är en aning förhöjd för att ge ett förbättrat stöd till hälen och hälsenan.
Denna uppdatering är något jag personligen är riktigt glad för, då denna hälkonstruktion förhindrar att min häl glider ut, utan den ger ett säkrare grepp om foten när jag springer.
Jag har de känsligaste hälarna som generellt alltid får blåsor eller skavsår i nya sko – och detta slapp jag alltså i Propel V2 tack vare den förhöjda hälkappan, som också är gjord i ett mjukare material än än hälkappan i föregångaren, Propel V1. Ett stort plus i mitt tycke!

Skons plös är lite bredare denna gång, vilket gör att den stänger till bättre runt foten och håller foten stabilt på plats när man snörat skon. I motsats till många andra skor med tjock plös, är denna plös tillverkad i ett tunt och lätt material, något jag tycker fungerar riktigt bra tillsammans med skons överdelen.
Dock är plösen en aning kortare jämfört med många andra skor, något jag inte riktigt kan förstå.
Lyckligtvis har den kortare plösen som New Balance valt att använda, ingen negativ effekt på skon.

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

Mellansulan på New Balance FuelCell Propel V2

New Balance FuelCell Propel V2 är tillverkad, precis som namnet antyder, med en mellansula i New Balances FuelCell-material.
FuelCell är en unik skum-teknologi, som kombinerar suverän returenergi med en mjuk och bekväm mellansula. Och när det kommer till FuelCell, kan det faktiskt kännas lite olika från sko till sko, trots att det är samma material.
För FuelCells durometer, som är ett sätt att mäta hårdheten i materialet, kan variera från fast till mjuk eller någonstans däremellan.
I New Balance FuelCell TC har vi t.ex. sett FuelCell-materialet i en extremt mjuk version.

I New Balance Fuelcell Propel V2 är FuelCell-materialet en aning fastare, vilket gör skon mer energisk att springa i. Och det kan alltså märkas tydligt i benen, som därmed får mer överskott.

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

Yttersulan på New Balance FuelCell Propel V2

Yttersulan på Fuelcell Propel V2 är tillverkad med en önskan om att skapa perfekt balans mellan bra grepp i underlaget och suverän hållbarhet.
Och det måste man säga att New Balance har lyckats med, då denna sko verkligen har ett fast grepp, oavsett vilket underlag du springer på.
Jag har själv testat den på flera olika underlag och i olika väderförhållanden, och oavsett förhållande håller skon vad den lovar.
Särskilt framfoten har ett bra grepp i underlaget. Med sina breda spår och stora ytor av slitstarkt gummi, så fungerar skon bra att springa i, även när det är vått.  

Yttersulan är tillverkad ifrån New Balances N-Durance teknologi, som gör den otroligt slitstark och hållbar.
Jag räknar med att kunna springa många kilometer i denna sko. Och tur är väl det, då jag verkligen gillar att springa i den.  

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

Så är New Balance FuelCell Propel V2 att springa i

New Balance FuelCell Propel V2 är otroligt "smooth" att springa i. Det är först och främst tack vare samspelet mellan överdelen, mellansulan och yttersulan, som alla bidrar till att göra Propel V2 till en riktigt bra och rolig mängdträningssko.

Skon är designad på ett sätt som gör att den passar både till längre pass i lugna tempo, såväl som korta tempopass. För den är faktiskt helt suverän till både intervallträning, fartlek och liknande tack vare FuelCell-materialet, som i denna modell är anpassad med den perfekta mängden av både snabbhet och responsivitet.
Detta är också anledningen till att FuelCell Propel V2 just nu är min klara favoritsko för de vardagliga träningspassen. Skon levererar, oavsett vilken typ av träning du ger dig ut på. 
New Balance hävdar själva att skon är otroligt allsidig och passar til allt, och det vill jag faktiskt ge dem rätt i.

Jag vill dock tillägga att den fungerar klart bättre i moderat till snabbt tempo framför långsamma återhämtningspass.
Den väldigt fasta FuelCell-mellansulan känns nämligen riktigt bra till snabba dagar och man kan sakna den mjuka och stödämpande känslan när benen är trötta. Men det är naturligtvis en smaksak.

 

New Balance FuelCell Propel V2

 

New Balance FuelCell Propel V1 vs. New Balance FuelCell Propel V2

I jämförelse med föregångaren, New Balance FuelCell Propel V1, har det skett en del uppdateringar på den nya modellen.
Propel-modellen är lillebror till den snabbare New Balance FuelCell Rebel – och det kan man nog se i den nya versionen af FuelCell Propel!
För tittar man närmare på yttersulan, så har den faktiskt fått samma design som Rebel. Det gäller även hälkappan, som tidigare nämnt, som är identisk med Rebels hälkappa.

Dessutom ger den, trots att man använder samma mellansulematerial, en ny känsla att springa i. En känsla som faktiskt inte alls påminner om den första versionen av FuelCell Propel, som var lite mjukare att springa i.
New Balance FuelCell Propel V2 har nämligen blivit en hel del fastare och mer "smooth" att springa i. Det tycker jag personligen är den bästa uppdateringen i den nya versionen.
Det är helt enkelt för att det gör det lättare att öka tempot, vilket gör att skon kan användas till flera olika sorters träningspass, i jämförelse med föregångaren.

Skons överdel har också fått en större förvandling , då den har blivit en aning lättare i materialet, vilket förbättrar andningsförmågan.
Dessutom är jag väldigt förtjust i det nya utseendet som gör skon betydligt sportigare att se på. Herrarna fick en grå modell och tjejerna en vit – och här känner jag jag att jag drog en vinstlott, för den vita modellen är bara läcker!

 

New Balance FuelCell Propel V2 vs V1

 

Sammanfattning 

New Balance Fuelcell Propel V2 är en verkligt allsidig mängdträningssko med bra stötdämpning och studs. Här får du verkligen en bra sko för pengarna.
Med ett pris på under 1000 kronor får du här en sko som klarar av att prestera på alla typer av träningpass – oavsett tempo och varaktighet.
Det beror inte minst på den läckra mellansulan som är tillverkad med New Balances FuelCell-material. Andra faktorer som bidrar i lika hög grad är skons överdel och dess suveräna förmåga att andas, samt den coola och sportiga designen.
Personligen menar jag att Propel V2 kan vara årets bästa do-it-all-sko, sett till priset.

Normalt känner jag redan när jag sticker fötterna i skon, om jag gillar den eller inte. Det var inget undantag med Propel V2, som kändes bra redan på mitt första pass, från start till slut.
Propel V2 är en av mina klara favoriter bland mängdträningsskor för tillfället, och föredrar du en bra allround-sko, som kan lite av varje, är jag säker på att den faller i god jord hos sig.
Jeg kan i varje fall inte annat än att rekommendera New Balance FuelCell Propel V2.

 

Köp Propel V2 här

 

Mer inspiration?

Hitta fler artiklar i vårt inspirationsuniversum här:

Inspiration och artiklar - klicka här

Relaterade produkter

  • Bästa Garmin GPS-löparklockan 2020 | Forerunner | Läs om skillnaderna här

    Det här är de bästa löparklockorna från Garmin. Läs jämförelsen på alla GPS-löparklockorna i Forerunner-serien.

  • TEST: HOKA ONE ONE RINCON 2 - SUMBLIM KOMFORT I EN VÄLDIGT LÄTT UTGÅVA

    Här kommer min recension av den nya Rincon 2 från Hoka One One. Läs test-artikeln här.

  • TEST: Mizuno Wave Sky Neo – Årets bekvämaste löparsko?

    Se recensionen av den ultramjuka och fjädrande löparsko-nyheten från Mizuno!

  • TEST: MIZUNO WAVE SKY 4 – Neutral löparsko med spännande uppdatering av mellansulan

    Mizuno Wave Sky 4 har fått nytt mellansulematerial som lyfter löpupplevelsen till en ny nivå. Läs recensionen här!